Virtuelle showrooms – Fremtidens købsoplevelse

juli 7, 2021

Virtuelle Showrooms – Fremtidens købsoplevelse

 

Det fysiske møde, besøg og køb var en gang kronjuvelen i al salg – og markedsføringsstrategi. Men internettet har fået strategien til at vakle gevaldigt. Corona-pandemien fik den til at falde.

Hvis virksomheder og butikker før var afhængige af digital transformation, er det i dag afgørende for overlevelse, og selvom vi (forhåbentlig) er på bagkant af det værste, så har verden og kundernes krav ændret sig. Den fysiske butik var på mange måder backbone i brandidentiteten for mange virksomheder, men er nu nødt til at dele pladsen med bits and bytes. Virtuelle Showrooms er derfor en kerneaktivitet i at smelte oplevelen af din virksomhed og dine produkter/services sammen på en måde, der stadig skaber en unik oplevelse for dine kunder.

 

Afstand uden modstand med Virtuelle Showrooms

Hvor det før var den yngre kundegruppe, der flittigt onlineshoppede, ser vi nu også en ældre generation, der heftigt tager teknologi til sig i alle afskygninger. Frygten og pandemien startede den bevægelse i markedet, men vi kan godt regne med at den nye adfærd varer ved og bliver en gamechanger i kommende salg – i værste fald en showstopper.

Modstanden på online shopping; ”jeg kan ikke mærke produkterne, jeg vil gerne se dem med mine egne øjne mm.” er minimal nu, men det betyder ikke at det emotionelle behov er forsvundet. Folk vil stadig gerne have en købsoplevelse, som ikke er et fladt billede, en pris og en vaskeanvisning.  De vil mærke, røre og være tæt på produkterne/omgivelserne, for at tage stilling til endeligt køb eller booking.

Det betyder to ting: 1) at du som virksomhed ikke længere kan gemme dig bag kronjuvelen og 2) at køberne er klar, men krævende.

Modstanden på afstand er væk, men behovet for en oplevelse er intakt. En undersøgelse fra Matterport (link til undersøgelsen – download) viser dog, at vi er mange, der savner at bevæge os rundt i butikkerne, og det er derfor at virtuelle showrooms og behovet for købsoplevelsen netop er en stærk sammensmeltning, som du som virksomhed, kan drage stor fordel af.

 

Den virtuelle købsoplevelse

Vi vil ikke trætte dig med den komplicerede, tekniske forklaring bag Virtuelle Showrooms. Den korte forklaring er at en række 3D-billeder smelter rummet sammen til en digital oplevelse, der gengiver rummet digitalt. Vi er så tæt på virkeligheden som teknologisk muligt, da dine købere kan bevæge sig rundt i et digitalt miljø i høj kvalitet og kommer helt tæt på produkterne, som om de stod foran dem selv.

Oplevelsen mangler bare duften af butik og den nye kernelædertaske, men derudover er vi ikke langt fra den fysiske oplevelse.

Ingen branchebegrænsninger

Det virtuelle showroom lader sig ikke begrænse af brancher. Både B2B og B2C-virksomheder kan drage stor fordel af den særlige 3D-teknologi og virtuelle oplevelse. Shopping kan gøres nemt og hurtigt, en lang række features kan tilkøbes, så du kan tilbyde direkte køb under besøget eller mere information (som fx vaskeanvisninger 😉 ) og dermed skabe en helstøbt oplevelse uanset, om det er brædder, bukser eller balsale, du er sat i verden for at sælge.

Der er  ingen begrænsninger i, hvad du kan tilbyde din køber – og beslutningssegment via virtuelle showrooms.

Vi har mange års erfaring, og er opdraget i markedet gennem alle foregående teknologiske udviklingstrin. Vi ser derfor frem til at tage en snak med dig om, hvordan vi får kronjuvelen delt og smeltet sammen i din virksomhed/institution, så du kan imødekomme behovet og kravet fra dit segment.

Du finder eksempler på virtuelle showrooms i vores cases-bibliotek her.

Kontakt Head of Sales, Kim Larsen på tlf.: 35 12 12 00