Virtuelle præsentationer er også det bæredygtige valg

juni 18, 2021

Virtuelle præsentationer er også det bæredygtige valg

 

Minimal rejseaktivitet, færre kilometer kørt på motorvejen og samtidig en væsentlig reduktion i rejseomkostninger og ”mandetimer” har tilført virtuelle præsentationer en ny dimension. Covid-19 har sat det på spidsen – aldrig har vi rejst så lidt, og tanken på, hvordan man kan organisere sin virksomhedsaktivitet anderledes i fremtiden, er i den grad kommet på alles læber. Fokus er ikke kun rettet på hjemmearbejdspladser og effektive onlinemøder, men også på, hvordan erhvervslivet kan tage nye marketingmetoder i brug til at nå deres kunder på en langt mere bæredygtig måde.

 Har din virksomhed en seriøs CSR-strategi og et strategisk arbejde på at være en mere bæredygtig organisation er virtuelle præsentationer et væsentligt værktøj i den rigtige retning.

 

Teknologiens grønne muligheder

Selvom teknologi, udstyr og serverplads alt sammen er noget, der kræver udledning af CO2, er der er en stor miljømæssig gevinst ved at skære ned på vores fysiske tilstedeværelse på fx konferencer, møder, messer og i en købssituation. Flytrafik udgør en stor CO2 synder, hvilket ikke er overraskende. Men kreativiteten og ideerne til at skære ned på fx transport mellem kunder og virksomheder manglende kreativitet og nytænkning før den globale pandemi.

Covid-19 tvang os til at se nye muligheder og gentænke, specielt, marketingstrategien i mange virksomheder.
Teknologien blev pludselig vores eneste måde at mødes på – og ikke mindst, den eneste måde at opretholde salg og konverteringer med kunderne på.

 Mange af de virksomheder, vi arbejder med hos 360company har fået øjnene op for de mere klimavenlige muligheder, som 3D teknologi pludselig kunne give dem.

Ikke nok med, at de kunne give deres kunder en god købsoplevelse, bryde landegrænser ned og stadig være i stand til at præsentere produkter, fysiske lokationer mm., så kunne de pludselig se muligheder i at omstille sig til en mere bæredygtig virksomhed. En virksomhed, der både kunne reducere personaleomkostninger, sikre en mere effektiv arbejdsdag, men i høj grad også blive en virksomhed, der efterlever de stigende krav om en mere grøn tilgang til det at drive forretning.

 

Der er massive point at hente til fordel for miljøet – og jeres bundlinje

 ” The report claims a virtual exhibition will create less than 1% of the carbon emissions of a live event – a three-day conference with 800 attendees has a carbon footprint of 455 tonnes, corresponding to an average of 0.57 tonnes of emissions per participant. (…) ”

Kilde: https://www.energylivenews.com/2020/03/30/increase-in-virtual-events-sees-99-reduction-in-emissions/

Som eksemplet herover fra Energy Live News viser, er der altså en massiv CO2 reduktion at hente, når folk mødes online i stedet for at stimle sammen på messer og i udstillingshaller, som ofte foregår over flere dage. 
Eksemplet er ikke en-til-en med vores kerneområde i 360company. Men der er ingen tvivl om, at vores kunder, som vælger virtuelle præsentationer til, og skærer ned på de fysiske fremmøder mellem deres kunder, samarbejdspartnere og leverandører, vil kunne se det på deres CO2 aftryk. 

Se, hvilke brancher vi arbejder med

 

Reduktion af rejse – og personaleomkostninger

Vi påstår ikke, og kommer aldrig til at gøre det, at det fysiske fremmøde kan erstattes af 3D teknologi og virtuelle præsentationer. Men en kombination af begge har ikke kun grønne udsigter, men også en økonomisk fordel.

 

Skal din HR-afdeling fx arrangere en konference i udlandet eller langt fra jeres adresse i Danmark, kræver det ofte, at de besøger stedet, tager timer ud af arbejdsdagen, spiser frokost mens de er afsted og fx også booker hotel, hvis det strækker sig over flere dage.

Det koster både tid, penge og efterlader et langt større CO2 aftryk, end hvis de kan se og opleve stedet uden at rejse via en virtuel præsentation. Selvom konferencen ikke kan holdes online, er der altså et stort forarbejde, der både kan gøres nemmere, hurtigere, mere bæredygtigt og ikke mindst, billigere.

Som virksomhed sparer I derfor både CO2, men også væsentlige økonomiske ressourcer på personale.

Dette er blot et enkelt eksempel. Vores kunder har allerede taget teknologien til sig i stor stil, med både økonomiske og kommunikationsmæssige fordele, og vi vil glæde os til at eksemplificere det yderligere for dig.

Tag en uforpligtende snak med os, hvor vi fortæller mere om, hvordan du kan udnytte fordelene – til virksomheden og klimaets fordel.